fbpx

Air Liquide laat vrachtwagens op waterstof rijden

Duizend vrachtwagens in 2025 op waterstof laten rijden, dat is het gezamenlijk streven van Air Liquide en Havenbedrijf. Het gaat om vrachtwagens die rijden in Nederland, België en West-Duitsland. De helft van de vrachtwagens zal steeds vanuit Rotterdam vertrekken. Dit is een van de grootste projecten in Europa op het gebied van ontwikkeling van vrachtwagens op waterstof en de daarbij horende infrastructuur. Het project zorgt voor verbetering van de luchtkwaliteit en een vermindering van de CO​2​-uitstoot van naar schatting meer dan 100.000 ton, het equivalent van 110 miljoen vrachtwagenkilometers.

Waterstof is een van de energiedragers die kan bijdragen aan schoon transport. Het zorgt voor minder broeikasgassen, minder luchtverontreiniging in steden en een lagere afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Waterstof is vooral geschikt voor intensief gebruikte, zware voertuigen. Om duizend vrachtwagens op waterstof te kunnen laten rijden moet tegelijkertijd infrastructuur ontwikkeld worden. Denk aan zo’n 25 waterstoftankstations langs de belangrijkste transportcorridors tussen Nederland, België en West-Duitsland. Het project richt zich ook op de benodigde elektrolyse capaciteit voor de productie van waterstof.

Missie

François Jackow,​ executive vice president van Air Liquide Group: ​”Het tegengaan van klimaatverandering staat centraal in de missie van Air Liquide en we ontwikkelen een breed scala aan oplossingen daartoe. Waterstof zal een belangrijke rol spelen in het vrachtvervoer en is een middel om duurzaam, CO​ 2​ -neutraal transport te realiseren. Deze alliantie laat het commitment van de partijen zien om samen klimaatverandering te bestrijden. Air Liquide brengt in dit project ervaring van de hele waterstof keten in, ontwikkeld in de afgelopen 50 jaar.”

Partners

Inmiddels hebben verschillende partners zich aangesloten, waaronder vrachtwagenfabrikanten zoals VDL Groep en Iveco/Nikola. Ook transportondernemingen zoals Vos Logistics, Jongeneel Transport en HN Post en enkele leidende brandstofcel leveranciers hebben zich reeds aangesloten bij dit initiatief. De partners in het project hebben aanvullende kennis en ervaring over de productie van waterstof, distributie via tankstations, het bouwen van vrachtauto’s, vrachtvervoer, en de productie van brandstofcellen voor dit soort ​heavy duty​ toepassingen.

Air Liquide en het Havenbedrijf Rotterdam nodigen bedrijven uit zich aan te sluiten bij dit initiatief. Naar verwachting zullen zich de komende maanden nog verschillende partijen aanmelden.

 

 

 

MEER NIEUWS

  • Theemswegtracé

Bedrijven van Burengesprek nauw betrokken bij bouw Theemswegtracé

De onderbouw van het Theemswegtracé, de nieuwe havenspoorlijn in de Botlek , is zo goed als voltooid.  Het Theemswegtracé is een ruim vier kilometer lang traject van een betonnen spoorviaduct en twee stalen boogbruggen. SaVe, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants, is verantwoordelijk voor de bouw van het betonnen viaduct, dat grotendeels langs en soms zelfs over de terreinen van de nabijgelegen bedrijven loopt, waaronder de bedrijven van Burengesprek als Air Liquide, Vopak, Huntsman en Lyondellbasell. Een nauwe samenwerking tijdens de bouw was daarom van groot belang, om de veiligheid van de bouw, de bedrijven en de omgeving te garanderen. VolkerRail neemt het project nu over voor de aanleg van de zogenoemde bovenbouw, de sporen en technische systemen van de spoorlijn.

  • Huntsman

Huntsman investeert in de toekomst met bouw crystallizer

Huntsman investeert in de toekomst met de bouw van een nieuwe crystallizer, die de oude uit 1973 vervangt. De nieuwe crystallizer heeft een verhoogde capaciteit en kan daarmee beter voldoen aan de toegenomen vraag van klanten van Huntsman. In deze video kun je de bouw van de crystallizer volgen door middel van een timelapse.