fbpx

Bedrijven van Burengesprek nauw betrokken bij bouw Theemswegtracé

De onderbouw van het Theemswegtracé, de nieuwe havenspoorlijn in de Botlek , is zo goed als voltooid. Het Theemswegtracé is een ruim vier kilometer lang traject van een betonnen spoorviaduct en twee stalen boogbruggen. SaVe, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants, is verantwoordelijk voor de bouw van het betonnen viaduct, dat grotendeels langs en soms zelfs over de terreinen van de nabijgelegen bedrijven loopt, waaronder enkele deelnemende bedrijven van Burengesprek Botlek Europoort: Air Liquide, Vopak, Huntsman en Lyondellbasell. Een nauwe samenwerking tijdens de bouw was daarom van groot belang, om de veiligheid van de bouw, de bedrijven en de omgeving te garanderen. VolkerRail neemt het project nu over voor de aanleg van de zogenoemde bovenbouw, de sporen en technische systemen van de spoorlijn.

Goede bereikbaarheid en een goede verbinding met het achterland zijn van groot belang voor de haven van Rotterdam. Zowel over de weg als over het spoor en het water. Om die reden investeren Havenbedrijf Rotterdam, ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Europese Unie in een nieuwe spoorlijn in het Botlek Europoort gebied. Het nieuwe spoorwegtracé vervangt het oude spoor over de Calandbrug, die regelmatig open moest voor de scheepvaart en zo zorgde voor stremming van het treinverkeer.

Hechte samenwerking

Jeanette Quak, adviseur omgevingsmanagement voor SaVe, is blij met de hechte samenwerking die de bouwcombinatie met de betrokken bedrijven heeft. “Het bouwen op en nabij terreinen van petrochemische bedrijven vraagt om een strakke samenwerking en veiligheidsmaatregelen. Tijdens de bouw moet de bereikbaarheid en continuïteit van de bedrijven geborgd blijven en mag de veiligheid in het gebied nooit in het geding komen. Zo loopt er de verhoogde leidingenbrug van Air Liquide over het traject heen, waar met veel voorzichtigheid mee om moest worden gegaan. De aanleg van het tracé heeft veel van de betrokken bedrijven gevraagd, maar die hebben zich vanaf begin af aan ingezet voor een soepel verloop van de bouw. Vanaf het begin is het contact intensief en constructief geweest. De bouw is daardoor probleemloos verlopen, er zijn geen incidenten geweest.”

Gevolgen voor omwonenden

Ook voor omwonenden heeft de aanleg van het nieuwe traject gevolgen. Zo moest de Calandbrug diverse keren worden afgesloten. Maar bewoners van Rozenburg zijn blij met het nieuwe traject, zij zullen door het verleggen van het spoor minder overlast ervaren van goederentreinen op de Calandbrug. Bewoners van Zwartewaal maakte zich wel zorgen over geluidsoverlast van het nieuwe spoor. Dit wordt echter voorzien van maatregelen om geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken, zoals hoge zijwallen met geluidswerende bekleding. Het Theemswegtracé loopt vanaf de Merseyweg over een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg en via de Neckarweg tot aan de Moezelweg. Het spoor passeert twee boogbruggen (bij de Thomassentunnel en de Rozenburgsesluis) en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan.

In deze video kun je zien hoe het Theemswegtracé gebouwd werd. Meer informatie over de spoorlijn kun je vinden op www.portofrotterdam.com/theemswegtrace

MEER NIEUWS

Eerste boring Porthos is een feit

15 april 2024 - Op zaterdag 13 april was het zo ver, de eerste boring voor Porthos is een feit. Op de Maasvlakte is een ...

Vergunning voor ammoniaktank OCI Terminal Europoort

10 april 2024 - OCI Terminal Europoort heeft een vergunning gekregen voor de bouw van een nieuwe, grote ammoniaktank. Deze tank krijgt een opslagcapaciteit van ...