fbpx

Daling van overslag in Rotterdamse Haven

De coronacrisis is ook aan de Rotterdamse haven niet voorbij gegaan. Ten opzichte van vorig jaar daalde de overslag met 8,8% in de eerste drie kwartalen. Vooral de toevoer van kolen, erts en olieproducten verminderde, terwijl de hoeveelheid biomassa en vloeibaar aardgas juist steeg. De daling in de overslag van containers bleef beperkt.

Voorzichtig herstel

Er is ook wat positief nieuws te melden: in het tweede kwartaal pakte het overslag volume minder ongunstig uit dan eerder werd verwacht. Voor de tweede helft van het jaar verwacht de haven een voorzichtig herstel van de economie, waardoor de goederentoevoer in Rotterdam niet verder zal dalen. Een tweede besmettingsgolf zou echter roet in het eten kunnen gooien, net als de ontwikkelingen omtrent de naderende Brexit.

Project Startmotor

Om zo snel mogelijk uit het economische dal te raken en tegelijk de haven te verduurzamen, stelt Havenbedrijf Rotterdam voor om een aantal investeringsprojecten te versnellen. Door investeringsprojecten te versnellen voor duurzaam verdienvermogen, ook wel project Startmotor genoemd, kunnen duizenden banen gecreëerd worden, miljarden bijdragen aan het bruto nationaal product worden bijgeschreven en kan de CO2-uitstoot van de haven substantieel verminderd worden.

 

MEER NIEUWS

Air Products en Air Liquide betrokken bij Nederlandse project voor CO2-reductie Porthos

orthos, het project voor CO2-afvang en opslag in Rotterdam, ligt op koers. Vanaf 2024 zal jaarlijks 2,5 miljoen ton CO2 van de industrie worden opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee. Eind vorig jaar hebben vier bedrijven, waaronder Air Liquide en Air Products, samen ingeschreven voor in totaal 2 miljard euro uit de SDE++-regeling (subsidie voor bedrijven die willen investeren in CO2 reductie) voor de komende 15 jaar. Afvang en opslag van CO2 is een van de voordeligste manieren om op korte termijn de klimaatdoelen te halen.

  • Theemswegtracé

Bedrijven van Burengesprek nauw betrokken bij bouw Theemswegtracé

De onderbouw van het Theemswegtracé, de nieuwe havenspoorlijn in de Botlek , is zo goed als voltooid.  Het Theemswegtracé is een ruim vier kilometer lang traject van een betonnen spoorviaduct en twee stalen boogbruggen. SaVe, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants, is verantwoordelijk voor de bouw van het betonnen viaduct, dat grotendeels langs en soms zelfs over de terreinen van de nabijgelegen bedrijven loopt, waaronder de bedrijven van Burengesprek als Air Liquide, Vopak, Huntsman en Lyondellbasell. Een nauwe samenwerking tijdens de bouw was daarom van groot belang, om de veiligheid van de bouw, de bedrijven en de omgeving te garanderen. VolkerRail neemt het project nu over voor de aanleg van de zogenoemde bovenbouw, de sporen en technische systemen van de spoorlijn.