fbpx

DCMR controleert vuurwerkopslag in haven

Door het verbod op vuurwerk zullen mogelijk containers met vuurwerk in de haven blijven staan. DCMR, verantwoordelijk voor de veiligheid in de haven, verwacht echter geen problemen. Vanaf het moment dat het kabinetsvoorstel bekend werd, heeft DCMR zich voorbereid op de nieuwe situatie.

Als er geen vuurwerkverkoop is, kan er voorraad in de haven blijven liggen. DCMR heeft contact gezocht met de op- en overslagbedrijven in de haven om te kijken of er knelpunten zijn op het gebied van veiligheid. Die is DCMR nog niet tegengekomen. De organisatie zal wel extra vaak controleren of er voorraden consumentenvuurwerk zijn in de haven en of die veilig zijn opgeslagen. Als de bedrijven aan de eisen voldoen, levert de opslag in principe geen problemen op. Met de verkooppunten is DCMR ook in gesprek. Wanneer daar voorraad ligt, moet die ook veilig zijn opgeslagen.

Toezicht programma

Het toezicht programma op de veiligheid voert DCMR uit door vergunningen te verlenen en te controleren of bedrijven zich aan die vergunningen houden. De basis voor die vergunningen is de Havenverordening, opgesteld door de gemeente Rotterdam. In de Havenverordening staan algemene regels over wat bedrijven in de haven wel en niet mogen. Zo mogen risicovolle stoffen niet in de buurt van andere risicostoffen staan. Bedrijven mogen ze ook niet neerzetten aan de rand van een terrein, waar de containers makkelijker te bereiken zijn van buitenaf.

MEER NIEUWS

Air Products en Air Liquide betrokken bij Nederlandse project voor CO2-reductie Porthos

orthos, het project voor CO2-afvang en opslag in Rotterdam, ligt op koers. Vanaf 2024 zal jaarlijks 2,5 miljoen ton CO2 van de industrie worden opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee. Eind vorig jaar hebben vier bedrijven, waaronder Air Liquide en Air Products, samen ingeschreven voor in totaal 2 miljard euro uit de SDE++-regeling (subsidie voor bedrijven die willen investeren in CO2 reductie) voor de komende 15 jaar. Afvang en opslag van CO2 is een van de voordeligste manieren om op korte termijn de klimaatdoelen te halen.

  • Theemswegtracé

Bedrijven van Burengesprek nauw betrokken bij bouw Theemswegtracé

De onderbouw van het Theemswegtracé, de nieuwe havenspoorlijn in de Botlek , is zo goed als voltooid.  Het Theemswegtracé is een ruim vier kilometer lang traject van een betonnen spoorviaduct en twee stalen boogbruggen. SaVe, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants, is verantwoordelijk voor de bouw van het betonnen viaduct, dat grotendeels langs en soms zelfs over de terreinen van de nabijgelegen bedrijven loopt, waaronder de bedrijven van Burengesprek als Air Liquide, Vopak, Huntsman en Lyondellbasell. Een nauwe samenwerking tijdens de bouw was daarom van groot belang, om de veiligheid van de bouw, de bedrijven en de omgeving te garanderen. VolkerRail neemt het project nu over voor de aanleg van de zogenoemde bovenbouw, de sporen en technische systemen van de spoorlijn.