fbpx

Derde ontgassingsproef in Rotterdamse haven

Deze week vond een ontgassingsproef plaats in de Rotterdamse Haven. Het is de derde in een serie proeven met verschillende ontgasinstallaties aan de wal. De proeven zijn onderdeel van een zoektocht naar alternatieven voor varend ontgassen van tankschepen.

Varend ontgassen

Tankschepen die hun vloeibare lading hebben gelost, moeten de tankruimten ontdoen van achtergebleven dampen. Pas daarna kunnen ze een nieuwe lading aan boord nemen. Nu gebeurt dat nog vaak door tijdens de vaart de ruimen te ventileren, het zogenaamde varend ontgassen. Sommige stoffen die daarbij vrij in de buitenlucht terecht komen, zoals benzeen en benzine, kunnen schadelijk zijn voor het milieu en voor de gezondheid van omwonenden en opvarenden. Daarnaast kan het (stank) overlast opleveren.

Landelijk verbod

Ontgassen naar de buitenlucht van onder andere benzeen en benzine is in de gehele provincie Zuid-Holland verboden, dus ook in de Rotterdamse haven. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil in 2024 varend ontgassen in heel Nederland gaan verbieden. Een landelijk verbod zou de uitstoot van schadelijke stoffen bij dit proces met 98 procent kunnen verminderen.

Samenwerking

Voor de proeven in de Rotterdamse Haven werken het Rotterdams Havenbedrijf, de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond en DCMR Milieudienst Rijnmond samen met de provincie Zuid-Holland, de gemeente Rotterdam en het bedrijfsleven. DCMR  directeur Rosita Thé: “Ontgasinstallaties zijn cruciaal om varend ontgassen te stoppen. Schepen kunnen straks eenvoudig en dichtbij hun ruimen gecontroleerd ontdoen van overtollige gassen. En dat is belangrijk. De uitstoot van één keer ontgassen is soms vergelijkbaar met de uitstoot van die damp bij een industrieel bedrijf over een heel jaar.”

 

MEER NIEUWS

Air Products en Air Liquide betrokken bij Nederlandse project voor CO2-reductie Porthos

orthos, het project voor CO2-afvang en opslag in Rotterdam, ligt op koers. Vanaf 2024 zal jaarlijks 2,5 miljoen ton CO2 van de industrie worden opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee. Eind vorig jaar hebben vier bedrijven, waaronder Air Liquide en Air Products, samen ingeschreven voor in totaal 2 miljard euro uit de SDE++-regeling (subsidie voor bedrijven die willen investeren in CO2 reductie) voor de komende 15 jaar. Afvang en opslag van CO2 is een van de voordeligste manieren om op korte termijn de klimaatdoelen te halen.

  • Theemswegtracé

Bedrijven van Burengesprek nauw betrokken bij bouw Theemswegtracé

De onderbouw van het Theemswegtracé, de nieuwe havenspoorlijn in de Botlek , is zo goed als voltooid.  Het Theemswegtracé is een ruim vier kilometer lang traject van een betonnen spoorviaduct en twee stalen boogbruggen. SaVe, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants, is verantwoordelijk voor de bouw van het betonnen viaduct, dat grotendeels langs en soms zelfs over de terreinen van de nabijgelegen bedrijven loopt, waaronder de bedrijven van Burengesprek als Air Liquide, Vopak, Huntsman en Lyondellbasell. Een nauwe samenwerking tijdens de bouw was daarom van groot belang, om de veiligheid van de bouw, de bedrijven en de omgeving te garanderen. VolkerRail neemt het project nu over voor de aanleg van de zogenoemde bovenbouw, de sporen en technische systemen van de spoorlijn.