fbpx

Eerste bunkering wereldwijd van methanol per bunkerschip bij Vopak Terminal Botlek

Deze week werd bij Vopak Terminal Botlek het eerste met methanol aangedreven schip door een commercieel bunkerschip voorzien van brandstof. Een bunkerschip is een klein schip waarmee brandstof naar schepen wordt vervoerd. Een wereldwijde primeur, omdat methanol tot voor kort niet door een bunkerschip kon worden afgeleverd aan een zeeschip. Methanol is een uitstootarme, veilige en goed te behandelen schonere brandstof. De Takaroa Sun, een schip dat gecharterd wordt door Waterfront Shipping, was het schip dat op het water voorzien werd van methanolbrandstof. Grote containerbedrijven (zoals Maersk) investeren momenteel in methanol aangedreven schepen, het is daarom belangrijk dat dit in Rotterdam gebunkerd kan worden.

De première voor het bunkeren van methanol vond plaats bij Vopak Terminal Botlek van Royal Vopak met het door TankMatch geëxploiteerde bunkerschip MTS Evidence. De bunkerdemonstratie bij Vopak leverde nieuw bewijs voor methanol als uitstootarme, veilige en eenvoudig te behandelen schone brandstof voor een toekomstbestendige overgang naar een koolstofarme toekomst. Methanol zorgt tijdens de verbranding voor een vermindering van de koolstofuitstoot tot 15 procent ten opzichte van stookolie. Daarnaast produceert methanol maar liefst 99% minder zwavel, 80% minder stikstof en 95% minder fijnstof dan de traditionele scheepsbrandstof. Naast Vopak was ook het Havenbedrijf Rotterdam betrokken bij de operatie. Methanex, een Canadees bedrijf en ‘s werelds grootste producent van methanol, is de eigenaar van de methanol en de initiatiefnemer van deze wereldprimeur in onze Rotterdamse haven.

Ruime ervaring met methanol

Vopak heeft veel ervaring met de opslag en het overpompen van methanol en deelt deze ervaring graag om daarmee bij te dragen aan de zoektocht naar schonere oplossingen voor scheepsbrandstof. “Nu scheepseigenaren zich gaan bezighouden met de energietransitie bieden de terminals van Vopak de mogelijkheden en ervaring om ook te werken met exploitanten van door methanol aangedreven schepen en te voldoen aan hun specifieke vereisten”, vertelt Dick Richelle, commercial director van Royal Vopak. “Methanol is wereldwijd beschikbaar en moet op soortgelijke wijze worden opgeslagen als conventionele brandstoffen. Deze demonstratie heeft bewezen dat het bunkeren van methanol als schone brandstof een veilige en realistische optie is.”

Uitstootvrije scheepvaart

Volgens Paul Hexter, president van Waterfront Shipping, is de operatie een nieuwe stap naar een uitstootvrije scheepvaart. “Methanol kan veilig worden vervoerd, opgeslagen, behandeld en gebunkerd via soortgelijke procedures als van toepassing zijn voor conventionele brandstoffen, mits de juiste veiligheidsmaatregelen worden opgevolgd.”

Over methanol

Methanol wordt gebruikt in de productie van alledaagse producten, zoals verf, tapijt, weefsels, bouwmaterialen en een breed scala aan producten uit de gezondheidszorg en farmaceutische industrie. Nu overheden en belanghebbenden wereldwijd zoeken naar manieren om hun afhankelijkheid van conventionele brandstoffen te verminderen, de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van broeikasgassen te verlagen, maakt methanol een opmars als aantrekkelijke en economisch haalbare alternatieve brandstof. Als maritieme brandstof is methanol veilig, kosteneffectief en wereldwijd beschikbaar in bijna 90 van ’s werelds 100 grootste havens. Methanol voldoet aan de steeds striktere emissievoorschriften voor de scheepvaartbranche; de uitstoot van zwaveloxide (SOx), stikstofoxide (NOx) en fijnstof wordt hierdoor aanzienlijk verminderd, en wanneer de stof wordt geproduceerd uit hernieuwbare bronnen, biedt het een weg naar toekomstige emissievoorschriften zonder dat hiervoor voor de scheepseigenaar aanvullende investeringen vereist zijn. Klik hier voor een video over methanol.

 

 

 

MEER NIEUWS

  • Air Products en Gunvor Petroleum Rotterdam

Air Products en Gunvor werken samen aan groene waterstofterminal in Rotterdam

29 juni 2022 – Air Products en Gunvor Petroleum Rotterdam hebben een ontwikkelingsovereenkomst getekend voor een nieuwe importterminal voor groene waterstof. Deze samenwerking is tot ...

  • Vragen uit de buurt | Waarom moet er afgefakkeld worden?

Vragen uit de buurt | Waarom moet er afgefakkeld worden?

20-06-2022 - Het doel van Burengesprek Botlek Europoort is een open en constructief gesprek voeren tussen bedrijven, overheden en omwonenden. Om die reden gaan wij ...