fbpx

Rotterdam is grootste transhipment haven ter wereld

De meeste overslag van goederen in transhipment vindt wereldwijd via de haven van Rotterdam plaats. Dit blijkt uit cijfers van UNCTAD, United Nations Conference on Trade and Development. UNCTAD is een afdeling van de Verenigde Naties, opgericht om de handel en economische ontwikkeling te bevorderen. In een recent rapport van deze organisatie wordt de Rotterdamse haven genoemd als wereldwijd de grootste transhipmenthaven, oftewel de haven met de meeste indirecte verbindingen naar andere havens. Met 42.656 indirecte verbindingen neemt Rotterdam de eerste positie in op de ranglijst ‘Port Betweenness’, voor Antwerpen (ca. 34.000) en Hamburg (ca. 26.000). Rotterdam is niet de enige Nederlandse haven die op de lijst prijkt: Vlissingen staat met 8.000 verbindingen op de 25e plek.

Directe verbindingen

Ook als haven met de meeste directe verbindingen scoort Rotterdam hoog op de lijst. Met 264 directe verbindingen staat de stad op de vierde plek. De haven van Shanghai is in deze categorie de grootste met 288 verbindingen.

MEER NIEUWS

Air Products en Air Liquide betrokken bij Nederlandse project voor CO2-reductie Porthos

orthos, het project voor CO2-afvang en opslag in Rotterdam, ligt op koers. Vanaf 2024 zal jaarlijks 2,5 miljoen ton CO2 van de industrie worden opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee. Eind vorig jaar hebben vier bedrijven, waaronder Air Liquide en Air Products, samen ingeschreven voor in totaal 2 miljard euro uit de SDE++-regeling (subsidie voor bedrijven die willen investeren in CO2 reductie) voor de komende 15 jaar. Afvang en opslag van CO2 is een van de voordeligste manieren om op korte termijn de klimaatdoelen te halen.

  • Theemswegtracé

Bedrijven van Burengesprek nauw betrokken bij bouw Theemswegtracé

De onderbouw van het Theemswegtracé, de nieuwe havenspoorlijn in de Botlek , is zo goed als voltooid.  Het Theemswegtracé is een ruim vier kilometer lang traject van een betonnen spoorviaduct en twee stalen boogbruggen. SaVe, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants, is verantwoordelijk voor de bouw van het betonnen viaduct, dat grotendeels langs en soms zelfs over de terreinen van de nabijgelegen bedrijven loopt, waaronder de bedrijven van Burengesprek als Air Liquide, Vopak, Huntsman en Lyondellbasell. Een nauwe samenwerking tijdens de bouw was daarom van groot belang, om de veiligheid van de bouw, de bedrijven en de omgeving te garanderen. VolkerRail neemt het project nu over voor de aanleg van de zogenoemde bovenbouw, de sporen en technische systemen van de spoorlijn.