fbpx

Vopak helpt dieren spotten voor natuurfilm in haven

Industrie en natuur lijken tegenpolen. De natuurfilm Wild Port of Europe, die op dit moment wordt opgenomen in het Rotterdamse havengebied, bewijst het tegenovergestelde. Juist de afgesloten en weinig bezochte terreinen en gebieden van de industrie trekken allerlei wilde dieren aan, die er in alle rust kunnen leven en broeden. Het vervolg op de docu De Nieuwe Wildernis laat zien hoe verschillende dieren leven in gebieden als de Oude en Nieuwe Maas, de Nieuwe Waterweg, het Hollands Diep en de omliggende industriegebieden. Patrijzen, egels, valken, zeemeeuwen, konijnen, wolhandkrabben, rugstreeppadden, bunzingen en zeehonden, in de documentaire is een variëteit aan diersoorten te zien. Om al die dieren in beeld te krijgen draaien de makers maar liefst dertien uur per dag om het havenwild te spotten. Eén van bedrijven die meewerken aan de film is Vopak. Het bedrijf sponsort en enkele medewerkers helpen de docu-makers bij het spotten van dieren, zoals te zien is in dit filmpje van RTV Rijnmond.

De première van Wild Port of Europe, De Nieuwe Wildernis 2.0 zal naar verwacht in het najaar van 2021 plaatsvinden.

 

MEER NIEUWS

Air Products en Air Liquide betrokken bij Nederlandse project voor CO2-reductie Porthos

orthos, het project voor CO2-afvang en opslag in Rotterdam, ligt op koers. Vanaf 2024 zal jaarlijks 2,5 miljoen ton CO2 van de industrie worden opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee. Eind vorig jaar hebben vier bedrijven, waaronder Air Liquide en Air Products, samen ingeschreven voor in totaal 2 miljard euro uit de SDE++-regeling (subsidie voor bedrijven die willen investeren in CO2 reductie) voor de komende 15 jaar. Afvang en opslag van CO2 is een van de voordeligste manieren om op korte termijn de klimaatdoelen te halen.

  • Theemswegtracé

Bedrijven van Burengesprek nauw betrokken bij bouw Theemswegtracé

De onderbouw van het Theemswegtracé, de nieuwe havenspoorlijn in de Botlek , is zo goed als voltooid.  Het Theemswegtracé is een ruim vier kilometer lang traject van een betonnen spoorviaduct en twee stalen boogbruggen. SaVe, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants, is verantwoordelijk voor de bouw van het betonnen viaduct, dat grotendeels langs en soms zelfs over de terreinen van de nabijgelegen bedrijven loopt, waaronder de bedrijven van Burengesprek als Air Liquide, Vopak, Huntsman en Lyondellbasell. Een nauwe samenwerking tijdens de bouw was daarom van groot belang, om de veiligheid van de bouw, de bedrijven en de omgeving te garanderen. VolkerRail neemt het project nu over voor de aanleg van de zogenoemde bovenbouw, de sporen en technische systemen van de spoorlijn.